Huiskamp Carrosseriefabriek
De enige echte rouwautofabrikant van Nederland is gevestigd in Winterswijk. Huiskamp Carrosseriefabriek startte in 1913 als rijtuigmakerij met als specialisatie rouwkoetsen. Tegenwoordig bouwt de marktleider elegante, statige en complete rouwauto’s en rouwtransportauto’s, exclusief voor opdrachtgevers in heel Europa.
Functioneel en esthetisch maatwerk
Rouwauto’s zijn er in alle soorten en maten. Een rouw- en transportauto van Huiskamp Carrosserief…
De enige echte rouwautofabrikant van Nederland is gevestigd in Winterswijk. Huiskamp Carrosseriefabriek startte in 1913 als rijtuigmakerij met als specialisatie rouwkoetsen. Tegenwoordig bouwt de marktleider elegante, statige en complete rouwauto’s en rouwtransportauto’s, exclusief voor opdrachtgevers in heel Europa.
Functioneel en esthetisch maatwerk
Rouwauto’s zijn er in alle soorten en maten. Een rouw- en transportauto van Huiskamp Carrosseriefabriek is echter een indrukwekkend staaltje vakwerk. Geen twee auto’s zijn gelijk. Het bijzondere bedrijf vervaardigt jaarlijks zo’n 500 rouwauto’s. “De nieuwe chassis zijn afkomstig van Mercedes, BMW, Volvo en Tesla. Daarnaast is alles met de hand gemaakt”, legt Hans Legters uit, die samen met zijn vrouw Willi sinds 1985 het familiebedrijf leidt. “We halen de wagens eerst uit elkaar en bouwen deze weer helemaal op volgens de functionele en esthetische wensen van de opdrachtgever en de uitvaartregels en -tradities van het desbetreffende land. De wagens worden verbreed, verlengd, verhoogd en ingericht. Denk aan sierlijsten, vakken, laden, kasten, de kistvloer, luchtbehandeling, de railsystemen en elektronica.”
Totaalconcept
Ook voor het onderhoud, de reparatie en aanschaf van nieuwe en gebruikte rouwvervoermiddelen kunnen uitvaartondernemers terecht bij Huiskamp Carrosseriefabriek. Het bedrijf stelt leenauto’s ter beschikking en zit onder één dak met dochterorganisatie Snoeck-Huiskamp Autoschade; een erkend autoschadeherstelbedrijf. Hans is trots op waar het bedrijf nu staat. “Onze ruim 40 medewerkers hebben een enorme toewijding. We leiden de plaat- en bankwerkers, stoffeerders, autospuiters en monteurs zelf op. Ik vind het geweldig om met elkaar van niets iets te maken. Elke auto die onze fabriek na de bouwperiode verlaat, voelt als een kind dat uit ons eigen bedrijf is ontstaan. Het is dan ook indrukwekkend om je eigen wagens tijdens een laatste rit te zien. Van mensen dichtbij, maar ook van de slachtoffers van vlucht MH17 of de aanslag in Oslo in 2011. Dat doet je wat. We zijn er dankbaar voor dat onze auto’s wereldwijd mogen bijdragen aan een mooi afscheid. Bovendien is Winterswijk voor ons de mooiste plek om te werken met Duitsland als achterland!”